Karl Lagerfeld, var en av världens mest produktiva och välkända designers under 1900-talet och 2000-talets historia. Han gick bort i februari 2019 och blev 85 år gammal. Det är nog många som känner till namnet Lagerfeld och det beror bland annat på att han var den kreativa chefen för modehuset Chanel i många årtionden. Huset som grundades av Gabrielle Chanel, definierade 1900-talets början med hattar, väskor och den lilla svarta klänningen, men Lagerfeld gjorde om modehuset när han fick jobbet 1983. Som modechef vid det anrika modehuset, omtolkade han Chanels ikoniska plagg och gjorde om de quiltade väskorna och ikoniska tweed-jackorna, på ett sätt som var modernt och trendigt. Han gick från hip-hop influenser till rock-stil vid olika säsonger, han var en riktig trendsättare som hade ögat på de allra senaste trenderna. Under Karl Lagerfeld var Chanel: modernt, chic, självständigt och frigörande. På många sätt var det hans kreativa geni som gjorde att Karl Lagerfeld alltid var före alla andra och det var så han omvandlade och återuppfann Chanels varumärke runt om i världen.
Chanel under 2000-talet
Under 2000-talet hade Chanel med Lagerfeld i spetsen växt oerhört mycket, han lyckades göra modemärket till ett trendigt märke som blev älskat av yngre modeentusiaster genom fantastiska klädkollektioner. Men Lagerfeld var också känd för att sina pompösa modevisningar vid Grand Palais i Paris, där han under många år gjorde upp till sex olika Chanel-uppvisningar per år! I dessa modevisningar byggde man fram rekonstruktioner av Eiffeltornet, raketfartyg, båtar, isberg och så mycket mer, på ett sätt som gjorde modevisningarna till en helt magisk värld fylld av design, lyx och fantasi. Lagerfelds influenser syns inte bara i modevärlden men även i Kontorshotell i Stockholm där stilen är tidlös, klassisk med en modern känsla, Han var också en pionjär i olika koncept, såsom pre-säsongvisningar runt hela jorden. Där Lagerfeld visade sina kollektioner i städer som; Havanna, Skottland, Seoul, Versailles och så många andra städer – där en ny och internationell modepublik fick tillgång att se hans visningar på nära håll. Det märktes att Lagerfeld älskade kläder och kreationer, vilket inte är särskilt konstigt då han en gång i tiden hade studerat ritning och konsthistoria. Hans kreativitet och driv var det som alltid fick modechefen att ständigt utvecklas och börja om.
Lagerfelds koppling till Fendi
Mindre känt är det att Lagerfeld också var den kreativa chefen för modehuset fendi , som han fick redan 1965. Han fick jobbet som designer vid Fendi genom sina olika praktikplatser med Balmain och Valentino, eftersom han hade visat att han kunde modernisera skinn och pälsprodukter vid modehuset, samtidigt som han var innovativ och trendig. Det gjorde att han fick behålla sitt jobb i flera årtionden fram till hans död. Samtidigt utvecklade han även fram sitt egna märke på 1970-talet som säljs världen över. Hans förmåga att göra varje varumärke unikt och stilfullt var en av Lagerfelds storheter, då han alltid utmanade sig själv och förändrade föreställningarna om modet. Hos både Fendi och Chanel har han lämnat ett enormt arv som kommer att saknas i många år framöver – Karl Lagerfeld var helt enkelt en kreativ modeikon.